De eerste week in de VS - Reisverslag uit Champaign, Verenigde Staten van Laura Klaassen - WaarBenJij.nu De eerste week in de VS - Reisverslag uit Champaign, Verenigde Staten van Laura Klaassen - WaarBenJij.nu

De eerste week in de VS

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 Januari 2019 | Verenigde Staten, Champaign

Aangezien ik best wel vaak de vraag krijg hoe het nu gaat en hoe het is leek het me een goed idee om een blog te beginnen. Mijn reis begon op dinsdag 8 januari. Ik was best zenuwachtig en het was nu toch echt tijd om afscheid te gaan nemen van mama, papa en Guus, dit was dan ook een emotioneel moment voor mij. Door de hevige wind die dinsdag was mijn vlucht uiteindelijk 1,5 uur vertraagd waardoor ik mijn overstap in Ijsland heb gemist. Ik kreeg meteen lichte paniek maar eenmaal uit het vliegtuig werd ik meteen doorgestuurd naar een service desk en eigenlijk alles was meteen geregeld, hotel, bus naar het hotel en mijn volgende vlucht, die 16:45 de volgende dag zou vertrekken. Ik was gelukkig niet de enige en heb 3 andere Nederlanders ontmoet die ook ‘gestrand’ waren. We hebben samen gegeten en de volgende dag hebben we een stadswandeling gemaakt door Reykjavik. Zo heb ik er toch iets leuks van kunnen maken en ook veel tips gekregen van de andere Nederlands over Amerika.

De volgende dag was het dan eindelijk zover, mijn vlucht naar Chicago. Ik kwam 17:30 (Amerikaanse tijd) aan in Chicago na een vlucht van 7 uur. Ik werd opgehaald met de auto door Amy en Johanna. Johanna is het meisje wat ook via Tilburg University aan mijn uni hier in Champaign gaat studeren en we hebben voor de reis al veel contact gehad. Johanna kent Amy via via en heeft geregeld dat zij ons op zou komen halen. We zouden eigenlijk dinsdagavond naar Champaign rijden maar doordat ik een dag later aan kwam vertrokken we woensdagavond. Zij hebben dus op mij gewacht en daar ben ik Amy & Johanna beide heel dankbaar voor, anders moest ik met de bus en dat duurt een stuk langer.

Rond 9:30 PM arriveerden we in Champaign. Amy & Johanna hebben me bij mijn appartement afgezet en zijn even mee naar binnen geweest. Ik woon met 3 andere Amerikaanse meiden maar zij zijn nog thuis vanwege de kerstvakantie dus de eerste 4 dagen breng ik alleen door in het appartement. Het moment dat Amy & Johanna weg waren kreeg ik het meteen even moeilijk. Alle spanning kwam er uit, ik kon niemand uit Nederland bereiken want iedereen sliep dus dat was lastig. Het appartement zag er goed uit, het is niet overal even schoon maarja dat is in Tilburg af en toe ook dus dat is niet nieuw. Mijn kamer is best groot en ik kan er wel iets leuks van maken. Ohja, een nadeel was dus dat Deana (het meisje waar ik de kamer van onderhuur) geen dekbed heeft achtergelaten dus de eerste nacht sliep ik onder mijn dekbedovertrek en een fleecedeken. (was eigenlijk echt te koud) Gelukkig kan ik van Amy een dekbed lenen voor 4 maanden dus nu slaap ik lekker warm.

Na een redelijk onrustige nacht werd ik rond 5:00 AM alweer wakker. Het lukte me ook niet echt om verder te slapen. Om 8:30 AM moest ik naar de universiteit voor de orientation day. Op deze dag leerde ik alle andere law exchange studenten kennen en we kregen een heleboel info over de universiteit. Verder heb ik deze dag vooral nog veel zaken moeten regelen en niet echt tijd gehad om de stad te gaan verkennen. Ik moest ook nog boeken kopen en deze zijn hier enorm duur, rond de 150-200 euro. Gelukkig kun je ook boeken huren voor de helft ongeveer maar dus niet alles.

Vrijdag had ik eindelijk de tijd om rond te lopen op de campus. Ik moest nog naar het health center en die is 20/30 minuten lopen maar dat vond ik juist fijn want zo kon ik ook eindelijk meer van de campus zien. Wat we meteen opviel zijn de enorme dispuutshuizen. (hier heten disputen sororities en fraternities) In mijn straat alleen al staan er 5 enorme huizen en dat is echt gaaf om te zien, net zoals je in de films eigenlijk ziet. In de middag ben ik met Johanna gaan lunchen en daarna hadden we nog een orientation maar deze was voor alle internationals, niet alleen law. Deze was best wel saai en wat ze vertelden wisten we eigenlijk al. We zijn nog even de stad in gegaan en hebben samen gegeten. Daarna ben ik niet al te laat naar huis gegaan. Al bij al heb ik deze dag 15 km gelopen, dus veel van de campus gezien. We hebben de bus ook uitgeprobeerd, deze werkt goed hier maar lopen is eigenlijk net zo snel dus als het weer het toelaat dan ga ik zoveel mogelijk lopen hier.

Zaterdag heb ik vooral even mijn rust gepakt want ik merk dat ik toch best wel vermoeid ben en last heb van mijn jetlag. Ik word tot nu toe telkens rond 6:00/7:00 wakker. Om 4:00 PM had ik met Johanna en Garima, een Indisch meisje wat we hebben leren kennen, afgesproken bij het sportcentrum om te gaan sporten. Het sportcentrum is echt mega groot, het heeft serieus 4 verdiepingen en alles wat je je maar kunt bedenken.
In de avond hadden we een event voor alle internationals met allerlei spellen. Na dit event zijn we met een groep naar 2 bars gegaan, dit was heel gezellig.

Tot nu toe heb ik nog niet veel last van heimwee, het enige wat ik wel lastig vind is het tijdverschil. Wanneer het hier avond is, slaapt iedereen in Nederland dus dan kan ik niet echt contact hebben met het thuisfront maar dit zal ook wel gaan wennen.

Oke, ik merk dat ik nu al vet veel geschreven heb, oeps. Vanmiddag ontmoet ik eindelijk mijn huisgenootjes en hopelijk is het dan niet meer zo stil hier in huis. Ik weet nog niet hoe vaak ik een blog ga schrijven, dat zullen jullie vanzelf wel zien. Ik zal sowieso nog een blog gaan schrijven over mijn vakken hier en hoe het lesgeven eraan toe gaat. Mochten jullie nog andere dingen graag willen weten, je mag me natuurlijk altijd een berichtje sturen.

Oh jaaaa, by the way, er ligt heel veel sneeuw hier! Er is vrijdag op zaterdag echt 20 cm gevallen ongeveer, ik haat sneeuw normaal maar ik vind het toch wel wat hebben hier. Nu stop ik echt, bye!!

  • 16 Januari 2019 - 06:52

    Erica Van Den Heuvel:

    Hey Laura,
    Sta ik zo op de mailinglist, krijg ik dan automatisch de berichten?
    Groetjes
    Erica

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

De komende 4 maanden verblijf ik in de VS, in Champaign. Ik ga vakken volgen aan de University of Illinois. Via deze weg wil ik jullie op de hoogte houden hoe het hier gaat en wat ik zoal doe.

Actief sinds 13 Jan. 2019
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 2005

Voorgaande reizen:

08 Januari 2019 - 03 Juni 2019

Exchange University of Illinois

Landen bezocht: